Cześć wszystkim!

Home Forum Ogólnie Cześć wszystkim!

This topic contains 25 replies, has 7 voices, and was last updated by  toosh 2 years, 9 months ago.

  • Author
    Posts
  • #1150

    Rafal
    Participant

    Cześć wszystkim!

    Nazywam się Rafał i jestem tu nowy. Adres do stronki wyczaiłem na witrynie szkoły Tomka, w której we wrześniu ubiegłego roku zdawałem egzamin. Nie jestem członkiem stowarzyszenia, ani nie uczestniczę (jeszcze :D) aktywnie w podlaskim paralotniarstwie, ale liczę że znajdę tutaj kilka rad od doświadczonych pilotów. Powoli dobijam do momentu, w którym będę mógł pozwolić sobie na zakup sprzętu- chodzi oczywiście o latanie swobodne, innego póki co nie biorę pod uwagę. Co prawda dużej kwoty nie będę mógł na to przeznaczyć, ale myślę że z 5k wygospodaruję. I w tym momencie mam kilka pytań. Na część z nich znalazłem odpowiedzi w internecie, ale nie mogę ich brać jako pewnik- pełno trolli i podobnych kreatur. Pytałem się też ludzi, którzy wystawiali skrzydła na aukcjach, ale oni z kolei liczą na zawarcie transakcji. Dlatego piszę tutaj, licząc na pomoc kolegów i koleżanek Podlasiaków (:. Dość opowiadań. Oto moje pytania:
    1. Dobrze szło mi na kursie. Wydaje mi się, że nie muszę zaczynać od skrzydła klasy A. Liczyłbym raczej na „dolne”, ewentualnie „leisure” B. Czy faktycznie moje oczekiwania mają rację bytu? Czy zaczynając od skrzydła z nieco wyższej półki nie będę miał problemów z nauką- chodzi mi głównie o przeloty. No i przede wszystkim, czy to będzie bezpieczne.
    2. Przeglądając aukcje na allegro i OLX, czytając trochę w necie, wpadło mi w oko skrzydło NIVIUK HOOK 2- czy takie skrzydło, ewentualnie innego producenta ale o podobnych parametrach nadałoby się jako pierwsze po kursie? Oczywiście zakładając, że odpowiedź na pytanie pierwsze jest pozytywna.
    3. Jaka jest ścieżka rozwoju pilota, który chciałby nauczyć się latać cross-country. Trzeba koniecznie jeździć w góry, czy może jednak na nizinach też da się tego dokonać.

    Liczę, że ktoś poświęci kilka minut i postara się mi pomóc. Z góry dziękuję.
    Rafał

  • #1151

    Pawel
    Keymaster

    Cześć Rafał

    Moim zdaniem nie koniecznie trzeba zaczynać kariery od skrzydła klasy A, a jeśli już, to lepiej odpuścić jakieś stare konstrukcje. Nowe A o wydłużeniu c.a. 5 powinno latać wystarczająco dobrze.
    Spokojne B krzywdy nie powinno zrobić i nie powinno zniechęcić do latania. Tu jest spory wybór. Na pewno odpuść górne B, ale z opisu wynika, że nie bierzesz tego pod uwagę.

    Co do Hook’a – nie doradzę, bo nie znam. Zawsze czytaj w opisie producenta dla kogo przeznaczone jest skrzydło. Atest to rzecz wtórna.

    Co do nauki latania i przelotów, to dobrze zainwestować w przynajmniej 2-3 wyjazdy w góry – tu najszybciej i najłatwiej zorientujesz się, na czym mniej więcej polega latanie w termice. Oczywiście pod okiem kogoś kumatego, kto dobierze warunki i podpowie co, jak i dlaczego. Potem będziesz wiedział, czego szukać na nizinach.
    U nas też można się uczyć, ale będzie to trwało dłużej i często będziesz na ziemi, podczas gdy inni będą latać. Ale próbować można i da się! :)
    Poza tym na naszym pastwisku ostatnio coraz rzadziej pojawia się okazja do latania termicznego. Albo brak chętnych, albo brak wyciągarkowego, albo pogoda…. „Zawsze coś”. ;)

    Jeśli będziesz chciał kupić skrzydło, to napisz konkretnie które. Zawsze ktoś rzuci okiem i podpowie czy nie za drogo, itp.

  • #1152

    kszyh
    Keymaster

    Na szybko:
    1. enA, enB górne/dolne – zapytaj Tomka co uważa, u niego robiłeś kurs i najlepiej Cie oceni.
    2. Hook2 myślę że jest ok, tu: http://para2000.org/wings/index.html masz spis wszystkich skrzydeł, z podstaw -> im większe wydłużenie tym trudniejsze skrzydło, im mniejszy rozmiar tym wredniejsze, test (enA/enB itd) nie mówi jak bezpieczne jest skrzydło, tylko jak szybko wychodzi z atrakcji. Czyli skrzydło które zaklapi dopiero w bardzo trudnych warunkach ale mocno zmieni kierunek albo dostanie kontrklapkę dostanie enC, a skrzydło które będzie klapiło co minutę i wychodziło z niewielką zmianą dostanie enB. Oczywiście realnie bezpieczniejsze będzie to pierwsze. Na podanej stronie w większości masz opisy wyników testów. Np Hook 2 w rozmiarze 23 i dolnej granicy obciążenia ma enB za:
    – szybkie wejście w spiralę (powyżej 14m/s po dwóch zwitkach), co oznacza że dobrze chodzi za ręką ale z drugiej strony (za) łatwo możesz go przypadkiem rozpędzić
    – połówkę (klapę na 50%) bez (zmienia kurs o mniej niż 90st i skacze 15-45st do przodu, czyli wartości pomijalne;), i na speedzie (zmienia kurs o 90-180st i skacze podobnie, czyli po dużej bombie blisko stoku jest szansa że w niego wjedziesz)
    – duże uszy na speedzie (nie wychodzą same, trzeba popompować, czyli moim bardzo skromnym zdaniem pilota latającego na enC zachowanie pożądane bo nie muszę trzymać ciągle tych cholernych linek ;)
    3. Można na płaskim w górach jest dużo szybciej. Obstawiam że jeden porządny wyjazd na latanie w góry zrównoważy Ci rok nauki na płaskim. O ile nie latałeś wcześniej w termice np na szybowcach. Jest jeden taki delikwent który radzi sobie tylko na płaskim bardzo ładnie.

  • #1153

    paramaros
    Participant

    ad. 1 kategoria B jest bardzo pojemna, i leisure B to pojęcie względne, trzeba raczej celować w niskie B po kursie, polecam http://ziadbassil.blogspot.com/ poszukaj tam porównania low EN B
    ad. 2 Hook 2 to raczej średnie B, może być ambitnym wyborem po kursie
    ad. 3 góry

  • #1154

    toosh
    Participant

    Popatrzyłem na swoją historię i to jest jedna wielka tragedia bez talentu albo nie trafianie w warun… http://xcportal.pl/user/19515

    Gdybym zaczynał jeszcze raz to:

    1. książki, które TRZEBA mieć, ostatnią kupisz w PL taniej, niby 500zł, ale oszczędzisz dużo czasu:

    http://www.xcshop.com/shop/product.php/12/understanding-the-sky-by-dennis-pagen–a-sport-pilots-guide-to-flying-conditions

    http://www.xcshop.com/shop/product.php/428/thermal-flying-by-burkhard-martens

    http://www.xcshop.com/shop/product.php/434/cross-country-flying-for-paraglider-and-hang-glider-pilots-by-burkhard-martens

    http://www.xcshop.com/shop/product.php/446/fifty-ways-to-fly-better-by-bruce-goldsmith-and-friends

    2. trzeci etap za granicą, żeby nalatać 20h na IPPI 4, które pozwala legalnie latać za granicą – Lijak, Kobala, Meduno, nie musisz mieć własnego sprzętu

    3. porównanie glajtów:
    http://ziadbassil.blogspot.com/2014/10/en-comparison-update-inserting-tequila.html

    Advance Epsilon, eden, hook, rush, ion albo dudek otpic będą dobre na pierwszy sezon, a potem nie będzie problemu ze sprzedażą

    4. w dobry weekend na Żarze albo Skrzycznym nalatasz tyle co w cały sezon na holach, gdzie poziom ‚wejścia’ jest dużo wyższy, Rafał – Żółw i Ulka jako jedyni nie boją się zapytać o warun i wyskoczyć na weekend w góry ;)

    https://www.4dogory.pl/topic/gdzie-jest-piwo-zar/

  • #1155

    Ula
    Participant

    Hej! Ja polecam wyjazdy z Walterem z Airaction (na pewno całe lato będzie jeździł na Słowenię), później jeżeli nie zaczniesz sam się bawić w przeloty, to warto pojechać z instruktorem kierującym swoją ofertę do przelotowców (u Waltera nie zawsze to się udaje, bo ma często na wyjazdach II etap razem z III). Ostatnio widziałam, że spajkowi to świetnie wychodzi.

  • #1156

    Popo
    Participant

    Cześć Rafale! Mam nadzieję, że niedługo zobaczymy się na łące. Ten sezon jest również moim pierwszym (dopiero na początku maja skompletowałem sprzęt) więc jedziemy na tym samym wózku i będziemy rozbijać głową te same mury ;)

  • #1157

    Rafal
    Participant

    dzięki wszystkim za podpowiedzi, na pewno z nich skorzystam. W razie gdybym miał jakieś konkretne skrzydło na uwadze podeślę link żeby nie przepłacić.

    Popo: też mam taką nadzieję i nie mogę się doczekać, Pozdrawiam (:

  • #1164

    Rafal
    Participant

    http://allegro.pl/swing-astral-5-24-24m2-4h-nalotu-dhv-2-70-95kg-i6260913827.html

    Co myślicie o tym? Nie za duże buty jak na początek?

  • #1165

    toosh
    Participant

    Przecież to DHV-2 (EN-C) sprzed 10 lat, szukaj czegoś poniżej 5,5 wydłużenia albo pojedź na 3 etap za granicę i jak będzie Ci dobrze szło to mooooże wskakuj na jakieś 5,5.

  • #1166

    Ula
    Participant

    Rafał, astral to sportowe skrzydło, średnio nadaje się do nauki latania. Pisze to wprawdzie osoba nigdy nie latająca na tej klasie skrzydła, ale raczej nikt nie doradzi Ci żebyś je kupił.

  • #1167

    Rafal
    Participant

    racja trochę się zagalopowałem (:

  • #1168

    Rafal
    Participant

    http://allegro.pl/gin-sprint-evo-s-80-100-kg-i6273331442.html

    Dobra to co myślicie o tym. Nieco większe wydłużenie niż hook, mniejsze niż optic. Powierzchnia większa niż w opticu więc teoretycznie mniej wredne, bazując na wcześniejszych wypowiedziach. Rok produkcji także w miarę OK.

    Z góry przepraszam jeśli znowu nie trafiłem ze swoim typem.

    Pozdrawiam

  • #1169

    toosh
    Participant

    Gin może się nadawać, ale nie musi. To zależy od Twoich umiejętności i reakcji, najlepiej oceni to instruktor.

  • #1170

    Popo
    Participant

    Rafale, pamiętaj tylko żeby dobrze policzyć sobie masę startową. Ja byłem troszkę zdziwiony gdy przy masie własnej około 95 kg wyszła mi faktyczna startowa 124 i to bez wody i kanapek.

  • #1171

    Rafal
    Participant

    73 kg JA + ~5,5kg skrzydło( w przypadku wcześniej wstawianego GIN’a)+ ~4kg? uprząż+ odzienie pewnie w zależności od warunków od 2 do 4 kg+ elektronika i ewentualna żywność. Dobrze kombinuje, że do masy własnej trzeba dodać ok. 15 kg? Wiem, że są różne uprzęże i bardzo często całe kokpity sprzętu, jakieś kamerki, kaski z wbudowanym radiem. To wszystko może naliczyć tej wagi. W zależności od tego na ile portali społecznościowych wstawiane są zdjęcia :D

    zapas, ile waży zapas?

  • #1173

    toosh
    Participant

    Uprzęże 4kg mają już X-ALPS w nazwie, plecak do 2kg, zapas do 2kg, woda…

    U mnie lekkiego sprzętu nazbierało się 12kg:

    https://docs.google.com/spreadsheets/d/1HI8lMSHKc5H8LXfifw4ZhN8f2kX-vowCIXen3qGd32A/pubhtml

  • #1174

    Rafal
    Participant

    @popo mógłbyś podzielić się jaki sprzęt wybrałeś na początek swojej przygody?

  • #1190

    Popo
    Participant

    Hej Rafale – przepraszam, że tak późno odpisuję ale nie zauważyłem tego posta a na forum tak mało treści się pojawia, że nie zaglądam tu regularnie.

    Kupiłem sobie Optica 28 i zapas Dudka 120 od Tomka – Tobie również szczerze polecam pogadać z nim czy nie ma czegoś odpowiedniego dla Ciebie w swoim niewielkim ale pojemnym pokoiku.

    Uprząż kupiłem na Allegro – Advance Impress 2+. Kosztowała mnie jakieś 1100 zł łącznie z przesyłką. Sama w sobie bardzo wygodna ale niesamowicie ciężka (8 kg bez zapasu) i jest to pierwszy element mojego szpeju, który będę wymieniał. Najprawdopodobniej.

    Wpadaj w sobotę na imprezę pod baraczek to pogadamy.

  • #1195

    Pawel
    Keymaster

    @popo: Gdzie wysyłałeś uprząż? Zastanawiam się co zrobić z moją.

    Swoją drogą to mocno irytujące, żeby płacić komuś za to, że coś schrzanił i teraz musi to naprawiać.

  • #1196

    Popo
    Participant

    Finsterwalder & Charly
    Pagodenburgstrasse 8
    D 81247 München, Germany

    Dear Sir,

    due to safety recommendation issued by harness manufacturers I`am sending you part of my Advance Impress 2+ buckle system for refinishing.

    Return adress:

    (no i tutaj wstaw swój adres)

    Wysłałem im tylko te metalowe „męskie” części T-Locka. Koszt to było 11,60 – tyle za polecony skasowała mnie Poczta Polska.

  • #1197

    Pawel
    Keymaster

    Mnie uprzedzają, że spiłowanie niedoróbki będzie kosztowało 38E + wysyłka.

    http://avasportcentral.com/safety-notice-for-paraglider-harnesses-equipped-with-finsterwalder-click-lock-and-t-lock-buckles/

    Ponadto u mnie się nie da rozmontować tych elementów bez prucia zabezpieczeń. Trzeba wysłać całą uprząż.

  • #1198

    Popo
    Participant

    No to faktycznie słabiutko.

    Advance napisał tutaj: http://www.advance.ch/en/home/news-pages/archiv-news-pages/news-detail/article/refinishing-the-charly-finsterwalder-buckle/

    The flat, male tongue parts of the buckles can be reworked and sent back to the owner free of charge, within a week. You can refit this part of the chest strap system yourself.

    Zobaczymy kiedy mi ją odeślą.

  • #1201

    Popo
    Participant

    Dziś dostałem list z Reichu z podpiłowanymi zaczepami. Weekend lotny.

  • #1216

    Rafal
    Participant

    Mam możliwość zakupu Advance Epslion 6, rok 2009, rozmiar 26 ( 70-95 kg, moja masa 74), nalot ok. 100 godzin, drugi właściciel, cena 3.200 zł. Co myślicie?

    Gadałem z kolesiem i zawarlibyśmy umowę, w której miałbym 2 tyg na ewentualne przetestowanie / pokazanie komuś kto się nieco zna, bądź zrobienie przeglądu i w razie gdyby coś mi się nie podobało na zwrot skrzydła.

  • #1217

    toosh
    Participant

    Glajt jest ok, sprawdź czy cena jest atrakcyjna.

You must be logged in to reply to this topic.